Menu
EUR
De impact van retouren

De impact van retouren

Door: TurboTronic Reacties: 0

Heb je wel eens iets teruggestuurd omdat het product je niet bevalt of omdat je je hebt bedacht en het product niet meer nodig hebt? Je bent niet de enige. Vele Nederlanders hebben dit wel eens gedaan. Maar liefst één op de 20 pakketjes komt terug bij de webshop.

Voor webwinkels stond 2021 in het teken van een record aantal onlinebestellingen. Dat klinkt natuurlijk enorm positief, alleen heeft het ook nadelige gevolgen. Meer bestellingen betekent ook meer retouraanmeldingen. Bestellingen worden massaal teruggestuurd. Maar wat betekent dat voor het pakket en hoe wordt hier verder mee gehandeld?

CO2 uitstoot en een enorme kostenpost

Waar veel klanten niet bij stil staan is wat voor impact het retourneren heeft in termen van CO2 uitstoot en verspilling van zowel producten als grondstoffen. Want niet elk retourproduct kan opnieuw worden verkocht. Elke keer wanneer een busje heen en weer moet rijden veroorzaakt dat weer CO2 uitstoot. Daarnaast zijn er artikelen die niet doorverkocht kunnen worden of geen nieuwe, bruikbare onderdelen meer bevatten. Deze artikelen worden dan ook vernietigd.

Volgens de wetgeving mag je de bestelling altijd retour sturen binnen de retourtermijn. Waar de meeste mensen alleen niet bij stilstaan is wat voor enorme kostenpost dit is voor bedrijven. Er zitten veelal hele teams op het behandelen van de retouren. Zij kijken wat de reden is van het retour sturen, bij wie de retour hoort, of het retour binnen de retourtermijn is teruggestuurd en of het product nog (deels) verkoopbaar is. Daarna is het van belang dat deze klant wordt terugbetaald. Door de vele retouren wordt het moeilijk om winstgevend te blijven bij vooral de kleine producten en/of onderdelen. Als een product niet bevalt en retour wordt gestuurd in nieuwstaat, kost dit al snel € 15,00 per product dat retour komt. Wanneer producten onverkoopbaar zijn, liggen de kosten nóg hoger.

Magazijn waar retouren worden verwerkt

Verpakkingen

Als webshop wil je steeds milieubewuster te werk gaan. Zo is er winst te behalen op gebied van verpakkingsmateriaal. Vaak wordt een bestelling geleverd in een veel te grote omdoos met hierin piepschuim of ander plastic om alles te beschermen. Deze dozen worden na ontvangst direct weggegooid en dat terwijl er al een tekort is aan karton op de markt. Om deze reden hebben wij ervoor gekozen om producten die in een stevige doos zitten, niet nogmaals in een extra doos te verpakken. Dit doen wij om zo minmogelijk karton te hoeven gebruiken dat door de klant uiteindelijk alleen gebruikt wordt om het oud papier in weg te gooien.

Enkel verkoop van nieuwe producten

Bij veel webshops, net als bij TurboTronic, is het beleid dat alle retouren niet opnieuw verkocht mogen worden. Dit doen wij om de klant te verzekeren van een nieuw product, maar dat betekent ook dat een ongeopende doos met een gloednieuw product kan terugkomen. Ook deze worden niet meer verkocht. De reden van het retourneren is vaak: “ik heb me bedacht” of “ik heb het product niet meer nodig”. Het retourproces is voor de klant in dat geval heel gemakkelijk. Het wordt bij hen thuis afgeleverd en ze kunnen het weigeren aan de deur als ze er vanaf willen zien. Het hele nieuwe pakket komt dus uiteindelijk weer terug bij de retourafdeling.

Zodra de retouren zijn verwerkt en terugbetaald, worden de artikelen opgehaald en gaan deze naar een andere hal waar de retouren liggen opgeslagen. Door het beleid van TurboTronic om geen retouren te verkopen, blijven heel wat goede spullen liggen. In tegenstelling tot veel webshops lopen wij de producten met enige regelmaat na om te zien of er nog nieuwe, bruikbare onderdelen tussen zitten. Handig voor defecten van een klant en om verspilling tegen te gaan. De rest van de producten worden per pallet verkocht aan een opkoper. Zo krijgen de producten vaak nog een tweede leven en wordt er niks onnodig weggegooid.

Tips om retouren te verminderen

Het verminderen van retouren begint met bewustwording. Nu je weet wat voor kostenpost al die retourpakketjes met zich meebrengen en hoe slecht dit is voor het milieu, kun je natuurlijk zelf de controle houden op jouw retourgedrag. We geven graag enkele tips om retouren zoveel mogelijk te beperken.

  • Bekijk de specificaties, de foto’s en de maten die aangegeven staan op de site goed om te zien of het product geschikt is voor bij jou in huis;
  • Doe geen impulsaankopen. Koop alleen als je het product echt denkt te gaan gebruiken;
  • Neem contact op met de klantenservice als er onduidelijkheden zijn.

Verpakking van een TurboTronic keukenmachine


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Beste bezoeker,

Deze webshop is niet meer actief. Heeft u vragen over uw garantie (geldig tot maximaal 2 jaar na aankoop) Houd er rekening mee dat we bij een verlopen garantie geen gratis vervanging of reparatie kunnen aanbieden.

Bij het sturen van een e-mail ontvangen wij graag een kopie van uw aankoopbewijs (bon of factuur) als bewijs van betaling. Zorg ervoor dat de aankoopdatum duidelijk zichtbaar is.

Voor vragen over producten of onderdelen die u wilt kopen kunt u contact met ons opnemen via [email protected].

Met vriendelijke groet,
Team TurboTronic
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »